Chcąc prowadzić swą pociechę wedle prawideł pedagogiki Marii Montessori musimy sobie uświadomić potrzebę zmian nie tylko w zakresie wychowania dziecka ale funkcjonowania i organizacji domu. Począwszy od zmiany jego wystroju i wpasowania poszczególnych elementów do stylu Montessori, aż po styl życia, bycia, spędzania czasu, rozmowy z dzieckiem i między sobą. Ostatecznie Pedagogika Montessori sprawia że dopasowujemy również otoczenie w szerszym ujęciu, jak chociażby znajomi oraz miejsca jakie odwiedzamy itp.

Koncentracja na samodzielnym odkrywaniu świata

Pedagogika Montessori to szersza filozofia aniżeli tylko nauka samodzielności i rozwój motoryki małej czy koncentracja na samodzielnym odkrywaniu świata. To także zmiany wewnętrzne. Określone przekonania. Także w kontekście filozofii życia i religii. Nie rzadko nie zastanawiamy się nad tym, myśląc jedynie o modzie na Montessori. Skupujemy kolejne pomoce sygnowane metką, materiał polecany przez metodyków pedagogiki Marii Montessori, nie myśląc o tym jak tego materiału mamy zamiar używać. Kiedy i czy potrafimy z nim pracować. Czy nasze dziecko jest na to gotowe i chętne.

Nauczyciele Montessori z krwi i kości

Brak zastanowienia się nad stylem bycia w Montessori sprawia, iż wiele osób podobnie jak szybko zyskuje zapał do pracy z lekcją trójstopniową tak ten zapał szybko traci. Wbrew pozorom nie jest to tak proste. Zwłaszcza jeśli nie „siedzimy” w Montessori od urodzenia dziecka. Zanim zdecydujemy o przemeblowaniu warto jest zgłębić teorię pedagogiki. Która może nas zachęcić lub wręcz przeciwnie odwieźć od zamiarów reorganizacji domu z uwagi na metody nauczania i wychowania w duchu Montessori.

Również placówki Montessori to nie zawsze to co faktycznie Maria Montessori polecała. Można trafić na nauczycieli Montessori z krwi i kości, jak i na tych, który wydaje się iż rozumieją sens nauczania w tym trybie.